U bevindt zich hier

Doelgroepen & stoornissen

U kunt bij ons terecht voor advies, testing, behandeling en follow-up bij kinderen, jongeren en volwassenen met :

Articulatiestoornissen

Articulatiestoornissen zijn spraakproblemen waarbij bepaalde klanken niet correct, onvolledig of vervormd worden uitgesproken, waardoor iemand minder goed verstaanbaar is. Dit kan gaan om het vervangen, weglaten of verkeerd uitspreken van klanken, zoals "tat" zeggen in plaats van "kat." Met gerichte begeleiding en oefeningen kan de articulatie verbeterd worden, zodat communicatie duidelijker wordt.

Taalstoornissen

Taalstoornissen zijn moeilijkheden met het begrijpen en/of gebruiken van taal, waardoor communiceren minder vanzelfsprekend verloopt. Dit kan zich uiten in problemen met woordenschat, zinsbouw, of het begrijpen van gesproken of geschreven taal. Kinderen met een taalstoornis hebben extra ondersteuning nodig om hun taalvaardigheid stap voor stap te ontwikkelen.

Leesproblemen

Zowel het technisch lezen (koppelen van de juiste klanken aan de letters) als het begrijpend lezen kunnen moeizaam verlopen; foutief lezen, te traag lezen, moeilijk begrijpen wat er staat, met de verkeerde intonatie lezen,...  Een leesprobleem kan leiden tot mindere resultaten bij andere vakken: de opdracht wordt moeilijk of heel traag ontcijferd, het studeren van teksten gaat moeizaam... In de logopedie willen we ervoor zorgen dat deze kinderen hun motivatie terugvinden en met plezier lezen zodat dit thuis niet meer voor frustraties en discussies zorgt.

Spellingsproblemen

Spellingsproblemen zijn moeilijkheden met het correct schrijven van woorden volgens de spellingregels, wat kan leiden tot veelvuldige fouten. Dit kan veroorzaakt worden door problemen met het herkennen van klanken, het toepassen van spellingregels of het onthouden van woordbeelden. Met de juiste begeleiding leren kinderen hulpmiddelen en vaardigheden om hun spelling te verbeteren.

Rekenproblemen

Rekenproblemen zijn moeilijkheden met het begrijpen en toepassen van rekenkundige vaardigheden, zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, rekentaal (bewoordingen als 'meer dan, quotiënt, verschil,...'), toepassingen, metend rekenen, automatiseren van de tafels... Dit kan zich uiten in problemen met getalinzicht, het automatiseren van rekenfeiten of het oplossen van rekensommen. Met gerichte begeleiding en praktische strategieën kunnen kinderen deze vaardigheden stap voor stap versterken en meer zelfvertrouwen krijgen in rekenen.

Afwijkend mondgedrag

Afwijkende mondgewoonten zijn gewoonten zoals duimzuigen, mondademen of een verkeerde tongpositie, die de natuurlijke ontwikkeling van de mond, spraak en het gebit verstoren. Ze kunnen bijvoorbeeld leiden tot problemen zoals slissen, een afwijkende beet of moeilijkheden bij slikken. Door gerichte therapie kunnen deze gewoonten worden gecorrigeerd om een gezonde mondfunctie en correcte spraak te bekomen.

Afasie

Dit is een verworven taalstoornis als gevolg van een hersenletsel. Er kunnen problemen optreden met het uiten en begrijpen van gesproken en geschreven taal. Patiënten kunnen woorden niet vinden, gebruiken andere woorden dan wat ze bedoelen, begrijpen niet (goed) wat anderen zeggen…

Dysartrie

Hier gaat het om een motorische stoornis: zwakte, incoördinatie of verlamming van de spraakspieren, dit is een aandoening van het zenuwstelsel. Dit kan ondermeer voorkomen bij een beroerte, ALS, Parkinson,…